Lähdimme kohti Kuusamoa ja Karhunkierrosta lauantaiaamuna n. klo 02.00. Matka vierähti upeanväristä auringonnousua katsellessa ja sumun seassa lymyäviä hirviä bongaillessa. Perillä oltiin n. klo 9 ja söimme tukevan aamupalan huoltsikalla, kun muut syöttölät eivät vielä olleet auki. Siirryimme sitten kohti Karhunkierroksen aloituspistettä: vaellusvaatteet päälle, lähtövalokuvien otto, rinkojen (ja rakkojen) viimehetken kevennykset ja hyvästit autolle - ja sitten vaan metsään. Ekan päivän vaellusmatka oli normaalia patikointia. Välillä pysähdyttiin tankkaamaan, olihan päivän matka (älyttömät) 19 mk! Viimeiset 5 km oli tuskaa; rinkat painoivat kuin synti ja hiersivät olkapäivä ja lantiota. Onneksi ihan loppukilometreillä oli tarjolla kioskipalveluita: kylmä limsa ja jäde helpottivat oloa kummasti. Yöksi pistettiin teltat pystyyn ja uni maittoi, sikäli kun kipeytyneet lihakset levon sallivat. Aamulla matka jatkui. Luvassa oli hieman vähemmän kilometrejä. sää jatkui lämpimänä ja kun saavuttiin Jussinkämpälle, pieni pitäytyminen järvessä pesulla teki hyvää- samoin makkaroiden paisto notskilla ja yöuni kämpän laverilla. Kolmantena päivänä oli luvassa mielenkiintoinen reitti jokivarsineen. Mielenkiintoa myös lisäsi sadekuurot, jotka kastelivat patikoijia silloin tällöin. Kämpällä illansuussa kuivattelimme vaatteita, paistelimme lettuja (edellisen illan epäonnistumisesta oppien lainattiin teflonpannua ja paistorasvaa...) ja yö nukuttiin teltassa, viettävällä alustalla... Vaelluksen viimeisenä päivänä matka lyheni 5 km:iin (Onneksi :) )Ylitime koskia riippusiltoja pitkin ja keventynein rinkoin ja saavuimme Juumaan hikisinä mutta tyytyväisinä (?). Aikaa oli juoda kokista ja syödä viimeisiä välipaloja ja ylläpitää /muodostaa uudelleen suhteita ulkomaailmaan kännykän välityksellä, kun Sami lähti hakemaan autoa... kävimme vielä "huiputtamassa" Konttaisen (huimat näköalat), ennen kuin siirryimme pulikoimaan Kuusamon Tropiikkiin. Höyrysauna tiristi ihohuokosista viimeisetkin hikipisarat ja notskinhajut. Kiinalainen ateria vielä päälle ja sitten nokka kohti kotia. Vaikka hieman väsyttikin - tai juuri siitä syystä- kotiinpaluu sujui riehakkaasti. JKL:ssä oltiin n. klo 01 jotakin. Lentäviä lauseita: -"Kakkavaara!!" vs. "paskahätä" -"oo vammane, oo vammane" - Riikan sandaali, ("Joku dorka on..."): -"Melootti" -"on se tuolla jossain..."