Isan versio Kuusamon vaelluksesta: 6.8.2000 lauantai yö: Lähdimme matkaan peräkärryn kera kahden maissa yössä. Allekirjoittanut oli tullut vasta kotiin suomikurssin päätösjuhlan takia, joten yöunet typistyivät pariin tuntiin, jotka onnistui torkkumaan niska kenossa auton takapenkillä. Muutama pysähdys matkan varrella teki terää, vaikka huoltiksen SMILEYt jäivätkin kokematta J Kuusamoon saavuttiin hyvissä ajoin ja odottelimme kauppojen ja ruokapaikkojen aukaisemista. Lopulta päädyimme ruokailemaan huoltoasemalle. Ensin toki piti aloittaa jälkiruualla (suklaatuutti!). Vaellus aloitettiin perinteisesti valokuvalla ja extrana tarjolla oli vesimelonia. Uusi rinkkani oli turhankin suuri, sillä sinne mahtui kaikki jääkaapista mukaanotetut ruoatkin, kurkkua, mehutrippejä ja nektariineja myöten. Tämähän kostautui myöhemmin… Ensi paussin jälkeen univelka ja liian painava rinkka tekivät tehtävänsä ja iltaa kohden tuska vain lisääntyi. Sitkeästi eteenpäin jatkettiin, mutta olin aika puhki illalla, eikä unta tarvinnut houkutella. Aloin nopeasti keventämään rinkan painoa syömällä hedelmiä pois. Onneksi kurkunviipaleet leivällä kelpasivat muillekin J Yöpymispaikkamme oli kaunis, eikä hyttysetkään vaivanneet pahemmin. Onneksi sai nukkua tarpeeksi pitkään (!) 7.8.2000 sunnuntai: Aamu valkeni yhtä kauniina kuin eilenkin ja vaellusasu oli tuttu tj:n paita ja sortsit. Kaikille oli ilmestynyt ihmeellisiä valkeita läikkiä paitoihin. Suolaista hikeä, ei sen kummepaa J Persusta oli mukavasti mustelmilla ja niin arka, että teki mieli kiljaista kun laittoi rinkan selkään. Joka tapauksessa hyvin nukuttu yö antoi puhtia ja vaellus näytti parhaat puolensa. Maasto vaihteli pururadasta joenvarsimaisemaan. Eilisestä viisastuneina emme rohmunneet tälle päivää täyttä 20 kilometriä, vaan nautimme luonnossa liikkumisesta. Nälkä ei yllättänyt kunnolla vaelluksen aikana kertaakaan, sillä niin hyvin olimme varustautuneet suklailla, pähkinöillä ja herkkupusseilla, lakuista puhumattakaan :-P Yöksi leiriydyimme Jussinkämpälle, jonka lavereilla myös nukuimme. Osa tuvassa yöpyjistä päätti lähteä aamulla ennen sian pieremää liikkeelle ja herättivät samalla kuulemma koko tuvan, mutta meikäläinen nukkui sikeästi. Illalliset makkarat kostautuivat paisuneiden silmien muodossa niille, jotka nukkuivat ilman tyynyä. Huvittavannäköisiä naamoja J 8.8.2000 maanantai: Aurinko säästeli säteitään tänä päivänä. Söimme aina maittavaa kiisseliä ja mysliä aamiaiseksi ja lähdimme matkaan. Vaellus kulki kuin leikiten, sillä rinkka oli tuntuvasti tyhjentynyt ja askel nousi keveästi. Tähtäsimme illaksi Jyrävän koskelle. Harmaat sadepilvet ripottivat vesilastinsa niskaamme puolessa välissä ja kaivoimme sadesuojat esille, kuka rinkan suojuksen, kuka jätesäkin. Matkan koettelevin osuus osui tälle päivälle. Juurakkoista ja kumpuilevaa joenrinnettä liukkaalla mudalla ja kalliolla. Lämmittelimme laavulla, jonne eksyi pitämään sadetta muitakin. Seurasimme muiden vaeltajatyttöjen vesistönylitystä vaijeriveneellä ja onnistuimme itsekin siinä. Onneksi ei ollut enoa mukana ;) Pääsimme hyvissä ajoin Jyrävää ihailemaan. Tupa oli täynnä, eikä sinne olisi tohtinut mennä kuin kauheassa flunssassa. Niin tuhti haju siellä oli märistä ja hikisistä vaatteista, kengistä puhumattakaan. Viimeinen yö meni makoisasti liukumäkeä laskiessa J Teltta oli kaltevalla pohjalla ja makuupussi luisti liiankin hyvin alustalla. 9.8.2000 tiistai: Viimeiselle päivälle tuli kauniita joenvarsimaisemia ja koskia. Varsinkin loppupätkä huvitti (pieni karhunkierros), sillä siellä ei tarvinnut liiemmin maahan astua. Vastaan käveli hajuvesilyylejä avokkaissaan. Konttaisen valloitus oli lopussa tehtävä, vaikka osa meistä tähysti enemmän maahan mustikoita poimiessaan. Joka tapauksessa hienot näkymät. Kuusamon tropiikki ei kyllä saanut multa pisteitä. Ainut mikä oli kiva oli turkkilainen sauna, jossa oli tiivis ja pelottavakin tunnelma. Pelottava siksi, että jotkin vastukset löivät kipinää. Huu! Kylpylän jälkeen lähdimme katsomaan Kuusamon ainoaa kiinalaista. Ruoka oli hyvää ja sitä oli riittävästi. Hyvästi Kuusamo! Huippukohdat: 1. Ehdottomasti kun Riikka (tai joku idiootti J) oli tiputtanut sandaalinsa suohon. 2. Söpö poro 3. Kun rinkka keveni! 4. Mustikat!!! 5. Lätyn paiston katseleminen (hihi) 6. Pitkät riippusillat 7. Virvoittavan kylmä vesi kuumille varpaille 8. Parittelevat porot-kalsarit huoltiksella J Tämän kirjoitti Isa