uupeneita tandem-pyöräilijöitä:)

Tandemretki Helsingistä Ouluun 8-20.7-1999

Avainsanat: tandem , pyöräretki , polkupyöräily , pyöräily , sokea , näkövammainen , suomi , tsekki , helsinki , oulu

Hannelen äänipäiväkirja

Hannelen äänipäiväkirja on jaettu kolmeen eri MP3-tiedostoon. Kuuntelemiseen kelpaa tarpeeksi uusi Windowsin mediaplayer tai Winamp < URL: http://www.tucows.fi/adnload/dlwinamp.html>. Tiedostot ovat erittäin suuria ja niiden siirtäminen modeemiyhteydellä voi kestää hyvinkin pitkään.

Hannele 1 21.1 MB
Hannele 2 18.4 MB
Hannele 3 21.8 MB
Hannele 4 6.1 MB

Äänipäiväkirja on saatavissa myös CD-ROM:lla (MP3 ja WAV) yhdessä retkestä otettujen valokuvien kanssa tai tavallisina ääni-CD-levyinä. Jos haluat CD-ROM:lla nämä materiaalit niin lähetä Tommille yksi (1) tyhjä CD-R-levy ja osoitteesi. Jos olet kiinnostunut äänipäiväkirjasta tavallisena ääni-CD:nä niin lähetä Tommille kolme (3) tyhjää CD-R-levyä.

Tommi Lahtonen
Tietotekniikan laitos
Jyväskylän yliopisto
PL 35 (Agora)
40351 Jyväskylä

8.7 Saapuminen ja tilanteen hallintaan otto

Helsinki. Taivaalla aurinko ja kiljuvia lokkeja. Torilla tuoksuu mansikat ja paistetut letut. On heinäkuinen torstai päivä. Kahdelta saapui Tsekki ystäviemme laiva satamaan ja heidät tapasimme matkalla Tsekin suurlähetystöön. Kaksituntinen vierähti nopeasti residenssissä. Sekä Tsekin konsuli että Suurlähettiläs pitivät rennosta jutustelustamme kuten mekin heistä. Myös tarjoilu kelpasi ja vastineeksi sekä Tsekit että Suomalaiset lauloivat jotakin kansalleen tyypillistä ja tuttua. Ilta meni nopeasti Eirassa, oli paljon järjestettäviä asioita ja Arja hallitsi tilanteen hienosti. Kaikille löytyi vielä hommia ja kello oli yli puolen yön ennen kuin ensimmäinen päivä hiljeni ansaittuun lepoon.

9.7 Pitkä matka Tsadista Tammisaareen

Eka päivä pyörien päällä. Kymmenen jälkeen lähdettiin Tsekin konsulaatin edestä polkemaan. Kaksi komeaa ja sutjakkaa nuorta meistä (=fillari poliiseja) saattelivat ryhmän Helsingistä ulos ja Espoon läpi. Pidettiin pieni mehutauko ja jatkettiin matkaa kohti Inkoota. Aurinko paistoi kuumasti ja nestettä kului. Viimeiset kilometrit taukopaikalle tuntuivat ikuisuudelta. Jalat huusivat jo armoa, samoin kuin takapuoli, hellitä jo!! Mutta viimein löytyi ranta, jossa osa olikin jo ehtinyt syödä Piian supermix soppaa. Kyllä teki hyvää päästä pois satulan päältä ja saada ruokaa massuun! Osa ihmisistä nautti tauosta käymällä uimassa, osa vain nukkui tai lekotteli varjossa. Tauon jälkeen päätettiin kuitenkin vielä käydä uimassa n.5km Inkoosta eteenpäin. Tämän matkan myös yksi Tsekin pojista rullaluisteli. Oppaana oli pyörällä toinen Tsekki mies, joten eikun tarakasta kiinnija menoksi. Uinti retken jälkeen näkyi selvästi lisääntyneen virta ja pyörät kulkivat ja pyörät kulkivat lopun 40km kohti Tammisaarta. Leirintäalueelta löytyi kaikille tilaa, vaikka se erittäin täysi olikin. Ruuan saanti venähti taas myöhempään, koska uudet perunat ottivat hitailla helloilla aikansa kypsyäkseen, mutta lopulta kuitenkin syömään päästiin. Puolen yön maissa porukka hiljeni telttoihin ja rasittuneet lihakset saivat lepoa..

10.7 Voi mitä herkkuja!

Lähtö hieman venähti Tammisaaresta, joten oletettavaa oli että iltaan menee leiriytyminen. Ihan vauhdikkaasti polettiin Fiskarssiin, jossa meitä odotti vallan ihanat herkut, jotka Arjan ystävä Eila oli valmistanut. Lammas-kaali sopan ja mansikka kääretortun jälkeen lähes kaikki kävivät uimassa, joten tauolta jatkettiin eteenpäin vasta seitsemän aikoihin. Muutamat nousivat bussiin, jotta leiriytyminen nopeutuisi edes pikkuisen. Teijon kirjakkalasta löytyi vallan mainio retkeilyalue, joka on metsähallituksen omistuksessa ja jolta oli pyydetty avain alueen porttiin. Ainut harmittava asia oli, että vesipumppu suolsi vain ruskeaa vettä, joten sitä oli hankittava jostain muualta. Pyöräletka saapui vasta iltapimeällä, mutta kaikki selvisivät alueelle ja saivat teltat pystyyn ja ruokaa mahaan. Raskas päivä oli todella vienyt mehut, joten eipä ihme että energiaa ei riittänyt enää mihinkään ylimääräiseen. Viimeiset hiljenivät telttoihinsa kolmen aikaan.

11.7 Hellettä ja sauna

Eipä tänäänkään lähdetty liikenteeseen kovinkaan aikaisin. Liekö kello ollut puoli kolme kun lähdettiin kohti Saloa. Aurinko jaksoi kyllä tänäänkin paahtaa ihan kunnolla. Salon keskustassa oli ensimmäinen tauko ja seuraava sitten Trömberin vanhalla kestikievarin paikalla, jossa nähtiin osa vanhaa paikallista historiaa. Loppumatka olikin varsin mielenkiintoinen oikea paikka oli etsinnässä sekä huoltoautolla että pyöräilijöillä. Littoinen kuitenkin löytyi ja sieltä idyllinen leirikeskus järven rannalta. Piian ja Hemmon kanssa valmistelimme isot satsit risottoa ja ainakin Hemmon mielestä se oli yksi päivän mukavimpia asioita. Ja kyllä ruoka kaikille kelpasikin. Ruokahommat ei aina ole niitä huonoimpia kun kaikki ovat kuitenkin kiitollisia lämpimästä ateriasta. Erittäin onnellinen saattoi olla kun pääsi saunaan, kunnon löylyihin ja sai pestyä pois päivien aikana kertyneen lian. Vielä tässä yhdentoista kieppeillä odotellaan viimeisiä pyöriä, jotka lienevät menneen eksyksiin kun risteykset eivät ole olleet kunnolla merkittyinä. Mutta vieno kitaramelodia soi illassa ja telttakylä nousee jälleen yöksi. Kyllä leirielämä on mukavaa. Niin ja Hemmo löysi pienen sammakko kaverin.

12.7 Turkkuusest etiäpäin.

Aamulla lähdettiin käymään Turussa. Porukalla käytiin kattomassa vanhaa Turkua, joka olikin tosi kaunis paikka. Ennen lounasta ihmisillä oli aikaa kierrellä hieman Turun toreja ja ostella tuliaisia. Puoli viiden aikoihin lähdettiin taas polkemaan. Pidettiin kolme yhteistä taukoa ja jatkettiin kohti Säkylää. Valitettavasti eksyi taas pyöriä matkalla ja viimeisillä kilometreillä myös yksi tandem kaatui. Päät ehjänä mutta kunnon asfaltti ihottumaa. Sauna siis jäi tältä iltaa välistä. Yhdentoista jälkeen oltiin leirikeskuksessa. Onneksi oli ärtsoppa valmiina, samoin kuin sauna ja hellää huolenpitoa.

13.7 Rauma turnee

Ihan yllättävän ajoissa päästiin lähtemään liikenteeseen. Raumalle ajettiin huoltobussilla ja tehtiin pyöräilijöille kunnon sekametelisoppa. Oli tomaatti- ja juustokeittoa, paprikaa, sipulia, perunamuusia ja makkaraa. Kelpas kyllä kaikille ja hyvin! Vähän kerettiin kierrellä vanhassa Raumassa ja kattella kauniita taloja. Pyöräilijät polki Luvialle ja päästiinkin vanhaan maataloon valmiille illalliselle. Kyllä oli hyvää!! Osa jaksoi vielä lähteä merelle uiman, loput tulivat nukkumaan koululle.

14.7 Ja se soi

Lepopäivä. Lähdettiin saareen viettämään oikein lokoisaa päivää. Seilattiin pikku botskilla ja nautittiin meren tuulesta. Saunottiin ja uitiin ja syötiin hyvin. Kyllä teki hyvää. Illalla lähdettiin vielä katteleen Pori jazzeille ja kaikki kyllä viihtyivät hyvin. Olis ollu mukava pidempäänkin haistella, maistella ja kuunnella festari fiilistä, vaan pakko oli tulla nukkumaan.

15.7 Sataa, sataa ropisee

Vettä rupes satamaan heti kun lähdettiin etenemään Porin lentokentältä jossa pyörät oli ollu parkissa. Ajettiin kasi tietä ja isot rekat heitti saavikaupalla vettä niskaan. Ilma oli kuitenkin onneksi lämmin, joten ilman sadevaatteitakin tarkeni ajaa. Tosi hyvältä tuntui, kun parinkymmenen kilometrin polkemisen jälkeen nautittiin kuumaa juomaa. Merikievarissa nautittiin ns. myöhäinen lounas. Osa porukkaa vaihtuikin samalla pyörästä autoon ja toisinpäin. Bussilaisten kanssa tultiin leirintäalueelle ja puolet tuli avuksi keittiöön ja puolet rupesivat pystyttämään telttoja. Aika hyvin osui kohdalleen valmis ruoka ja pyöräilijöiden tulo. Oli kyllä erittäin märkää porukkaa. Mutta kiitosta tuli sekä ruualle että valmiille leiripaikalle joten mieliala kuitenkin positiivinen. Eihän sitä olla sokerista muutenkaan. Yllättävän aikasin ollaan jo leirissä, saapa nähdä jos olisi vaikka musiikkia tarjolla tänä iltana.

16.7 Jåå, till Vasa idag

Kaunis oli Kristiinankaupunki joka jäi taakse. Hetki ehdittiin käydä tallustelemassa torilla ja sitten taas jatkettiin kohti Oulua Pidettiin taas muutama tauko ja syötiin Piian hyvää sipulikeittoa. Sää oli mukavan pilvinen, joten ei tarvinnut paahtua helteessä. Osa lähti 50km jälkeen bussiin ja tuli Vaasan Villa Gerbyyn tekemään ruokaa muulle porukalle. Jälleen oli saunat lämpimänä. Ainut huoli oli että lämmin vesi loppui ja kasa tiskiä odottaa huomisaamua.

17.7 Kevyttä ja kosteaa

Aamulla toimi yllättävän säpäkästi ryhmä ja oli ajoissa valmiina lähtemään Vaasan tropiikkiin kylpeä lilluttelemaan. Muutamat muut meistä jäivät Villa Gerbyyn laittamaan keittiön kuntoon ja siivoamaan paikat. Mekin toki kävimme pienellä ja hyvinkin kiikkerällä melonta reissulla. Myöhään iltapäivällä päästiin lähtemään Villa Gerbyn pihasta. Oli aika kuuman kosteaa ja hikistä tuo polkeminen, mutta illalla oli taas jo hyvinkin viileää. Matka sujui kohtalaisen kevyesti ja oli vain muutamia rengas rikkoja. Uudessa Kaarlebyyssä aivan luksus huoneet kaikille. Lisäksi ruoka oli taas odottamassa ja oli hyvää! Siis hyvä päivä.

18.7 Pohojanmaata

Laveata ja suoraa, välillä kettutarhoja ja niiden hajua. Peltoa ja mettää ja suoraa, taas. Ajettiin ukonilmaa karkuun Uudesta kaarlebyystä, mutta kun Pietarsaaren keskustassa pysähdyttiin vallan herkulliselle kahvi ja torttu tauolle, tietysti sade ja ukkonen saivat meidät kiinni. Onneksi kuitenkin iltapäivästä tuli kaunis kun pääsimme pienelle risteilylle. Botskilla seilattiin saareen jossa nautittiin maistuva kala-ateria. Osa kävi myös tutustumassa vanhaan luotsi asemaan. Veepee kertoili pöydässä juttua kuinka oli edellispäivänä täyttänyt juomapulloa isosta kanisterista ja huono näköisenä ei ollut havainnut kaikkia liikkuvia osia.. oli vain ihmetellyt kun juomapullo ei täyty ja samaan aikaan oli lattia lainehtinut.. että kaikkea sattuu. Satamassa sitten vaihdettiin taas pareja ja matka jatkui Kokkolan leirintä alueelle. Taas oli hernesoppa valmiina ja saunomismahdollisuus. Kyllä tuntui taas hyvältä olla saunassa hikisen päivän jälkeen. Yöllä vielä osa porukkaa pisti makkaranpaisto hommat pystyyn , että luulis sitten unienkin maistuvan.

19.7 Fiilis pohjalta

Kuulemma uusi helleaalto tulossa ja siltä se kyllä aamulla tuntuikin kun teltta oli kuuma kuin sauna. Viimeisiä päiviä mennään ja nyt vois ihan fiilis pohjalta heittää kommentteja. Tommi kertoili olotilan olevan jähmeä, lieneekö tuo sitten tarkoittanut että pikkuhiljaa tästä taas heräillään liikenteeseen.. Arto oli vaatinut simppelimpää kysymystä, näin aamulla ei kuulemma ole reilua kysyä mitkä on fiilikset. Piia kuitenkin kehui ruispuuroa ja hyvää oloa. Samoin teki Hanna, fiilikset viistoista ja puhtia päivään tuo aamuinen uinti reissu. Kirsi istuskeli rauhassa kuistilla ja kertoili että raukealta tuntuu. Omasta puolesta voi sanoa että pahimmat mokat ja väsynyt olotila on jo ohitettu ja nyt vaan rullataan nämä viimeiset päivät. Arjakin odotteli jo, että Oulu tulisi lähemmäksi. Eihän tuota toki olekaan kuin reilut 200km jäljellä. Vielä kun tuo sekalainen kasa tuosta nurmikolta katoaa taas linja-autoon , niin voidaan lähteä polkemaan kohti pohjoista. ILLALLA Lähtö taas venähti Kokkolasta, pyöriä oli hajonnut taas lisää joten uusia tyyppejä istuskeli bussissa. Vettä rupesi taas roiluuttamaan taivaalta, joten happea ainakin riitti ilmassa, joskin porukka alkoi olla väsynyttä. Pidettiin yksi tauko Himangalla ja siitä sitten jatkettiin Kalajoelle jossa nautittiin Tapion tuvalla kunnon kalasoppaa. Loput kolmisenkymmentä kilometriä meni kohtalaisen kevyesti ja Pyhäjoella oli taas ruuat valmiina. Leirintä alue oli aivan lähistöllä ja kaikille löytyi pehmeä peti. Kyllä tuntuu taas hyvältä päästä nukkumaan.

20.7 Voitto!!

Aamulla ei kyllä olis arvannut että on viimeinen päivä edessä. Lähteminen oli aivan yhtä hidasta kuin aiempinakin aamuina. Päivästäkin tuli sen verran hiostava että kun vihdoin matkaan päästiin, ei meno ollut ainakaan päätä huimaavaa. TONNI (1000km) tuli täyteen Raahen rajalla ja sitä etappia juhlittiin kotimaisista savikupeista jonka osallistujat saivat pieneksi muistoksi reissusta. Pattijoella kauhottiin vielä viimeiset sekametelisopat mahoihin ja muutamalla tauolla matka jatkui kohti päätepistettä. Osa porukkaa tuli jo aikaisemmin Ouluun Lohipadon koululle purkamaan bussia. Pyöriä oli muutenkin enää vain kymmenen tandemia ja kuusi yksikköä liikenteessä. Moni tandemi oli jostain kohti hajonnut matkan rasituksessa. Perille kuitenkin päästiin ja Lohipadon kokki oli loihtinut uskomattoman hyvän aterian viimeiselle illalliselle. Kyllä kelpasi nostaa maljaa järjestäjille, että jokaiselle yksilölle ja yhdessä koko ryhmälle. ME TEIMME SEN!!!

Valokuvat: Katja ja Monica
Äänipäiväkirja: Hannele
Tekstipäiväkirja: Sanna
WWW-sivu: Tommi

Onko sinulla jotakin lisättävää tai korjattavaa tälle sivulle? Juttuja / tarinoita? Valokuvia? Videota? Kaikki lisämateriaali on tervetullutta!
Olitko mukana retkellä ja haluat yhteystietosi tälle sivulle?
Mitä vain mieleen juolahtaa niin postia Tommille ( hazor@iki.fi)

TODO: Kuvien järjestäminen aikajärjestykseen, kuvatekstit valokuville (apua, anyone? :), logo makoilukuvan päälle

http://
Tommi Lahtonen ( hazor@iki.fi)