Bob Yak -peräkärry ja pyöräretkeily
Saan jatkuvasti tiedusteluja omistamani Bob Yak polkupyöräperäkärryn ominaisuuksista ja hankintapaikasta sekö yleensä pyöräretkeilystä joten tein aiheesta kirjoittamistani sähköpostiviesteistä tänne pienen yhteenvedon.
Oman Yakini hankin www.bike2build.nl:stä ja maksoin reilut 300 euroa säkin kera. Toimitus tapahtui alle viikossa suoraan kotiovelle.
Joo bike2build on hyvä. Tulee jopa ilman toimituskuluja kotiovelle jos tilaus on tarpeeksi suuri. Mä oon juuri tilaamassa pyörään osia bikecomponents.de:stä mutta en muista onko niillä bobia.
Joo ei sano mulle mitään toi coolstopin coolmule. coolstopilla on kyllä ylivoimaisesti maailman parhaat jarrupalat.
Minusta tuo nomad näyttää turhan painavalta. Kahdesta pyörästä ei ole yhtään mitään iloa. Yksirenkainen yak tulee perässä hyvin ja vakaasti vaikka olisi tupaten täyteen ahdattu. Yakissahan maksimi on 32 kiloa muistaakseni.
Heh, Yakin oma laukku on tilavuudeltaan 90 litraa ja viikon vaelluksia tehdään alle 70 litran rinkoilla eli kyllä mahtuu mukaan ihan kaikki tarvittava ja ylikin. Jos ei suoraan laukkuun mene niin päälle voi sitoa vielä lisää romua mutta kyllä mulla on kaikki reissutamineet mahtuneet. Jos eivät meinaa mahtua niin sit on kyllä mukana liikaa turhaa kamaa.
Hyvin jaksaa bobin kanssa vääntää yli 100 kilometrin matkoja. Eniten se on kiinni vauhdista. Hidastaa vaan tahtia niin nou problem. Tietysti maasto vaikuttaa kanssa. Vuoristossa 80km on jo kova matka mutta tasaisella menee samalla effortilla 120-140km. Ja pystyy ihan hyvin ajamaan putkelta vaikkakin hankalampaa se on kuten aina kun pyörässä on enempi massaa. Yleensä ei moiseen ole tarvetta. Kantsii laittaa pyörään reissuja varten selvästi lenkkikäyttöä pienemmät välitykset. Ts. maantiepyörään mieluummin maastopyörän rattaat niin riittää pieniä joilla vääntää vuoria ylös.
Ei tartte tukevampaa. Jos käyttäisi pyörälaukkuja niin sit olisi enempi merkitystä rungon tukevuudella. Pakkaa peräkärryyn kaiken niin ei pyörän runko sen ihmeempiä rasitu. Kantsii ottaa ihan se normaali 26-tuumaisiin tarkoitettu yak. Se sopii myös 28-tuumaisiin kunhan niissä ei ole takalokasuojaa. Mä oon käyttäny yakia sekä 28-tuumaisessa että 26-tuumaisessa ja se on just tuo 26-tuumaiseen tarkoitettu.
Katselin Nomadin speksejä ja ne näyttää lupaavan että se on kokoontaitettava mikä on kyllä kiva ominaisuus jos pitää siirtää pyörää romppeineen esim. lentsikassa. Kaksi rengasta vaan epäilyttää siinä mielessä että ajovastusta tulee vähän enempi kuin yhdellä. Aavistuksen painavampi nomad on kuin yak.
Jos haluaa mahdollisimman kovaa reissata niin silloin kärry ei ole optio koska aina saa kevyemmän lastin pelkillä pyörälaukuilla. Sitä en sit tiedä kuinka kivasti kaksirenkainen seuraa perässä verrattuna yksirenkaiseen. Yak ainakin seuraa mainiosti. Kestävyydessä voi myös olla eroa sillä yak on teräksestä ja nomad alumiinista. Kerran runttaat nomadin jonnekin niin se lienee mennyttä kalua. Tuskin tuo nomad mikään huono valinta on. Makuasioita :)
Nyt kun tässä vähän muistelin niin joskus pari kesää sitten vastaan tuli pari jeppeä joilla oli tuollainen kahdella renkaalla varustettu kärry. Se ei kyllä tainnut olla nomad vaan joku muu. Se mitä he kritisoivat kärryssään oli sen kiikkeryys. Vaikka renkaita oli kaksi niin kärryn kiinnitys oli ylhäällä satulatolpassa ja se teki koko systeemistä jotenkin kiikkerän kuulemma.
Toimiihan se vaikka kauppakassina jos ei muuna.
Mulla on itellä semmoinen minkä saa helposti napsaistua tangosta mukaan ja siinä on olkahihna niin voi kanniskella kaupassa mukana.
Eipä tuohon mitään normaalista ihmeellisempiä pyöriä tarvi. Ihan kolmivaihteisella nyt ei ehkä kannata lähteä mutta mikä vaan maantiepyörä käy tai maastopyörä johon laittaa sileät renkaat. Tarakka vaan pyörään kiinni ja siihen pyörälaukut kyytiin ja eikun matkaan :)
On sitä nähty ajeltavan pirkan pyöräilyä ja muitakin pitkiä lenkkejä ihan kolmivaihteisella mummopyörälläkin että ei se lopulta ole pyörän tyypistäkään kiinni jos vain intoa ja kuntoa riittää. Malttia vaan eikä aja liian pitkiä päivämatkoja eikä liian lujaa.
Ilmankin pärjää. Jos ei ole koskaan lukoilla ajanut niin en usko että niitä kannattaa yhden retken takia hankkia. Valitsee ajokengäksi jäykkäpohjaisen kengän niin sekin jo auttaa. Jos haluaa säästää polviaan niin silloin lukot ovat tietysti hyvät olemassa koska niiden kanssa ei runtata kuten monesti ilman ajaessa vaan pyritään pyörittämään kevyellä vaihteella nopeita kierroksia. Jos on tottunut runttaamaan niin menee kauan opetella ajamaan hyvin lukkojen kanssa.
Ei ole ollut käytössä mitään valittamista. Ainut miinuspuoli on että kärry tietysti itsessään painaa vähän ja jos haluaa mahdollisimman kevyttä lastia niin pyörälaukuilla selviää kevyemmin mutta ajomukavuus yakin kanssa on ihan toista tasoa erityisesti kovissa alamäissä ja tuulessa.
En ole kaksipyöräisiä kokeillut mutta tietääkseni yak on reilusti kevyempi kuin kaksipyöräiset enkä ole vielä tähän päivään mennessä keksinyt että miksi kärryssä pitäisi olla kaksi pyörää. Lidlin ja bilteman kaksipyöräiset eivät lupaa edes kantokykyä enempää kuin Yak, jonka reilu 30kg maksimi on jo ihan liikaa retkivarusteille . Jos ajattelee pyörä parkkeeraamista niin se tehdään yakin kanssa kääntämällä pyörä ja kärry linkkuun.
Ei väännä. Ihan neulansilmään nyt ei tietysti kannata tuhatta ja sataa ajaa. En ole kuitenkaan ajaessa vielä ongelmallista käännöstä tavannut ja tuolla on sentään huristeltu espanjan serpentiiniteilläkin.
Kaikista helpoiten tuon saat tilaamalla bike2build.comista. Toimittavat suoraan kotiovelle eikä tule edes toimituskuluista extraa jos tilaa tarpeeksi paljon. Kannattaa ottaa sitten Yakin oma laukku mukaan. Se on täysin vedenpitävä ja erittäin kestävää kangasta. On ollut käytössä minulla myös melontaretkellä. Vastaavat laukut erikseen ostettuna maksavat n. 90 euroa.
En ole kokeillut mutta yak-kokemuksen perusteella väittäisin turhaksi rahastukseksi. Semmoiseen maastoon en peräkärryn kanssa menisi mistä yak ei jo kulkisi. Espanjassa tuli ajettua ties mitä kärrypolkua eikä tullut mieleenkään kaivata jousitusta kärryyn.
Noin sitä meikäläinenkin aloitti retkipyöräilyn. Alussa oli käytössä crescentin retkipyörä ja siihen päälle lastasin kaiken. Olen kuitenkin sen verran minimalisti, että pyörä kesti vähäiset varusteeni ihan hyvin.
Ei tuo tietääkseni kukaan yakkeja maahan. Maahantuoja lopetti juuri silloin kun tuota itse kaipasin ja tilasin omani hollannista www.bike2build.comista. Voin suositella tätä liikettä varauksetta. Peräkärry tulee muutamassa päivässä ilman lisäkuluja suoraan kotiovelle. Tilanne on nyt muuttunut ja nykyään joutuu maksamaan 20 euroa toimituksesta. Vastaavat myös nopeasti sähköpostiin jos tulee tarkempaa kysymistä.
Muita vaihtoehtoja on lidlistä/biltemasta saatava kaksipyöräinen jolla voi kuskata myös muksuja. Sitten olen nähnyt myös satulatolppaan kiinnitettävän kaksipyöräisen. Satulatolppaversio oli kuulemma tosi kiikkerä. Tuosta lidl/biltema-kärrystä en tiedä mitään mutta siitä kannattaa kysyä kokemuksia esim. sfnet.harrastus.fillarit-ryhmästä. En kuitenkaan usko että nuo kaksipyöräiset pärjäävät yakille uuten kuin ehkä kantokyvyn suhteen mutta yakiinkin voi lasta 30 kiloa mikä riittää ihan varmasti. Yak on puolet kevyempi kuin kaksipyöräiset. Suurin ero peräkärryn ja tavallisten fillarilaukkujen ja pyörän lastaamisen välillä on ajomukavuus. Kun laittaa kamat peräkärryyn niin pyörän painopiste pysyy alhaalla eivätkä ajo-ominaisuudet muutu. Peräkärryn kanssa pääsee kovaakin kyytiä mutta nopein on kuitenkin tavallinen pyörälaukkusysteemi koska kärry nostaa koko yhdistelmän painoa kuitenkin enemmän. 12kg konttikärry on jo aikamoinen lisälasti mukana mutta olen tällä hetkellä sitä mieltä että peräkärry on sen painonsa veroinen. Yak on kallis (300 euroa) mutta hyvä. Sinun on itse päätettävä haluatko sijoittaa kevyeen vai tyydytkö halvempaan ja raskaampaan kärryyn. Ihan varmasti retkeily onnistuu painavemmallakin ihan kivasti paitsi ehkä ihan jyrkimmissä ylämäissä voi irrota polkijasta muutama ylimääräinen ärräpää :)