Bob Yak -peräkärry ja pyöräretkeily

Saan jatkuvasti tiedusteluja omistamani Bob Yak polkupyöräperäkärryn ominaisuuksista ja hankintapaikasta sekö yleensä pyöräretkeilystä joten tein aiheesta kirjoittamistani sähköpostiviesteistä tänne pienen yhteenvedon.

Oman Yakini hankin www.bike2build.nl:stä ja maksoin reilut 300 euroa säkin kera. Toimitus tapahtui alle viikossa suoraan kotiovelle.

Yak parkissa
Amerikkalaiset salkkupyöräilijät
Helppoa kuin mikä
Risteys
Iso auto
Don Quijote
Salkkupyörä
Papparaisen erikoinen menopeli
Burleytä näyttäisi myyvän ainakin Velosport (soittelen sinne tänään myöhemmin), mutta Bobia ei taida myydä Suomessa kukaan tällä hetkellä? Suositteletko hankkimaan tuolta http://www.bike2build.nl:sta?

Joo bike2build on hyvä. Tulee jopa ilman toimituskuluja kotiovelle jos tilaus on tarpeeksi suuri. Mä oon juuri tilaamassa pyörään osia bikecomponents.de:stä mutta en muista onko niillä bobia.

Kävin kysymässä kärryjä myös Turun Ajopyörästä. Heillä olisi jokin Coolstop:in kärry yksittäiskappaleena jäljellä, ja sen voisi kai saada hieman edukkaammin. Toisaalta en löytänyt netistä kuin yhden viittauksen "Coolstop Coolmule"-nimiseen peräkärryyn, joten vähän arveluttaisi tuollaisen hankinta. Se kärry tulee liikkeeseen näytille huomenna, joten pääsen silloin katsomaan sitä.

Joo ei sano mulle mitään toi coolstopin coolmule. coolstopilla on kyllä ylivoimaisesti maailman parhaat jarrupalat.

Sulla ei taida olla kokemusta tuosta Nomadista? Sitä on paljon kehuttu, ja sen pitäisi ilmeisesti olla selvästi Yak:ia vakaampi suuremmalla kuormalla ajettaessa, ja helpompi lastata. Toisaalta mulla ei varmaankaan ole tarkoitusta lastata ikinä yli 20 kiloa, joten sikäli tuolla ei nyt varmaan niin suurta merkitystä ole. Ja ilmanvastus kyllä vähän arveluttaa, sillä se koppa on aikas iso.

Minusta tuo nomad näyttää turhan painavalta. Kahdesta pyörästä ei ole yhtään mitään iloa. Yksirenkainen yak tulee perässä hyvin ja vakaasti vaikka olisi tupaten täyteen ahdattu. Yakissahan maksimi on 32 kiloa muistaakseni.

Paljonkos tuohon Yak:iin mahtuu tavaraa? Saako esim. teltan ja makuupussin ja pari varavaatekertaa mahtumaan siihen mukaan ilman suurempia ponnisteluja?

Heh, Yakin oma laukku on tilavuudeltaan 90 litraa ja viikon vaelluksia tehdään alle 70 litran rinkoilla eli kyllä mahtuu mukaan ihan kaikki tarvittava ja ylikin. Jos ei suoraan laukkuun mene niin päälle voi sitoa vielä lisää romua mutta kyllä mulla on kaikki reissutamineet mahtuneet. Jos eivät meinaa mahtua niin sit on kyllä mukana liikaa turhaa kamaa.

Sitten yleisesti kärryillä ajamisesta: kuinka paljon esim. tuollainen Bob Yak 20 kilon kuormalla tekee ajamisen raskaammaksi? Esim. jos päivämatka olisi ilman kuormaa 100 km, niin kuinka paljon siitä kannattaisi klipata pois kuormalla ajettaessa? Pystyykö kärryn kanssa ajamaan putkelta?

Hyvin jaksaa bobin kanssa vääntää yli 100 kilometrin matkoja. Eniten se on kiinni vauhdista. Hidastaa vaan tahtia niin nou problem. Tietysti maasto vaikuttaa kanssa. Vuoristossa 80km on jo kova matka mutta tasaisella menee samalla effortilla 120-140km. Ja pystyy ihan hyvin ajamaan putkelta vaikkakin hankalampaa se on kuten aina kun pyörässä on enempi massaa. Yleensä ei moiseen ole tarvetta. Kantsii laittaa pyörään reissuja varten selvästi lenkkikäyttöä pienemmät välitykset. Ts. maantiepyörään mieluummin maastopyörän rattaat niin riittää pieniä joilla vääntää vuoria ylös.

Meitsillä on pyöränä tällä hetkellä Bianchi Camaleonte II, joka on fitness-tyyppinen, noin 11-12 kilon painoinen pyörä (osoitteessa http://fi.bianchi.com//php/gamma_2005.php?id=2015&lang=uk&menu=42&menuitem=2401 on siitä speksit, mulla on edellisvuoden malli). Vaatiiko kärryjen käyttäminen ylipäätään tukevamman pyörän? Kumpi Yak siihen kannattaisi hankkia, kun vehkeessä on 28-tuumaiset pyörät?

Ei tartte tukevampaa. Jos käyttäisi pyörälaukkuja niin sit olisi enempi merkitystä rungon tukevuudella. Pakkaa peräkärryyn kaiken niin ei pyörän runko sen ihmeempiä rasitu. Kantsii ottaa ihan se normaali 26-tuumaisiin tarkoitettu yak. Se sopii myös 28-tuumaisiin kunhan niissä ei ole takalokasuojaa. Mä oon käyttäny yakia sekä 28-tuumaisessa että 26-tuumaisessa ja se on just tuo 26-tuumaiseen tarkoitettu.

Katselin Nomadin speksejä ja ne näyttää lupaavan että se on kokoontaitettava mikä on kyllä kiva ominaisuus jos pitää siirtää pyörää romppeineen esim. lentsikassa. Kaksi rengasta vaan epäilyttää siinä mielessä että ajovastusta tulee vähän enempi kuin yhdellä. Aavistuksen painavampi nomad on kuin yak.

Jos haluaa mahdollisimman kovaa reissata niin silloin kärry ei ole optio koska aina saa kevyemmän lastin pelkillä pyörälaukuilla. Sitä en sit tiedä kuinka kivasti kaksirenkainen seuraa perässä verrattuna yksirenkaiseen. Yak ainakin seuraa mainiosti. Kestävyydessä voi myös olla eroa sillä yak on teräksestä ja nomad alumiinista. Kerran runttaat nomadin jonnekin niin se lienee mennyttä kalua. Tuskin tuo nomad mikään huono valinta on. Makuasioita :)

Ok, kiitoksia tiedoista. Tällä tietämyksellä mä varmaankin kallistun ton Bob Yak:in kannalle, jos kärryn lopulta päätän tilata.

Nyt kun tässä vähän muistelin niin joskus pari kesää sitten vastaan tuli pari jeppeä joilla oli tuollainen kahdella renkaalla varustettu kärry. Se ei kyllä tainnut olla nomad vaan joku muu. Se mitä he kritisoivat kärryssään oli sen kiikkeryys. Vaikka renkaita oli kaksi niin kärryn kiinnitys oli ylhäällä satulatolpassa ja se teki koko systeemistä jotenkin kiikkerän kuulemma.

Mä en tiedä että onko koskaan aikaa tehdä tuollaista pitempää, useamman päivän kestävää reissua. Joka tapauksessa kärry ei nyt niin hintava ole etteikö sellaisen voisi tilata jo varuiksi etukäteen. Kyllä sille varmasti joskus käyttöä tulee kuitenkin.

Toimiihan se vaikka kauppakassina jos ei muuna.

Päivän kestäville reissulle täytyisi varmaankin hommata vielä jonninmoinen etulaukku, sillä pyörässäni ei ole tavaratelinettä joten takalaukkujen käyttäminen ei onnistu ilman lisävarusteita. Muuten selviän kyllä satulalaukulla, mutta Suomen vaihtelevia sääolosuhteita varten olisi kyllä hyvä saada lisävaatekerta mukaan, jos aikomuksena on ajaa vaikkapa yli 10 tunnin lenkki.

Mulla on itellä semmoinen minkä saa helposti napsaistua tangosta mukaan ja siinä on olkahihna niin voi kanniskella kaupassa mukana.

Olemme parin ystäväni kanssa lähdössä pyörämatkalle suomen läpi (Helsinki - Nuorgam) ja ongelmana on tullut se että mistä saisimme sopivat pyörät tähän tarkoitukseen?

Eipä tuohon mitään normaalista ihmeellisempiä pyöriä tarvi. Ihan kolmivaihteisella nyt ei ehkä kannata lähteä mutta mikä vaan maantiepyörä käy tai maastopyörä johon laittaa sileät renkaat. Tarakka vaan pyörään kiinni ja siihen pyörälaukut kyytiin ja eikun matkaan :)

ongelmana onkin että en omista maantiepyörää tai maastopyörää. Tosin jos nuo on vaatimukset niin uskon että löydän pyörän lainaksi..

On sitä nähty ajeltavan pirkan pyöräilyä ja muitakin pitkiä lenkkejä ihan kolmivaihteisella mummopyörälläkin että ei se lopulta ole pyörän tyypistäkään kiinni jos vain intoa ja kuntoa riittää. Malttia vaan eikä aja liian pitkiä päivämatkoja eikä liian lujaa.

Olisiko syytä hankkia lukkopolkimet vai mitä lie missä saa kengän lukolla kiinni polkimeen?

Ilmankin pärjää. Jos ei ole koskaan lukoilla ajanut niin en usko että niitä kannattaa yhden retken takia hankkia. Valitsee ajokengäksi jäykkäpohjaisen kengän niin sekin jo auttaa. Jos haluaa säästää polviaan niin silloin lukot ovat tietysti hyvät olemassa koska niiden kanssa ei runtata kuten monesti ilman ajaessa vaan pyritään pyörittämään kevyellä vaihteella nopeita kierroksia. Jos on tottunut runttaamaan niin menee kauan opetella ajamaan hyvin lukkojen kanssa.

BOB YAK:sta ei tullut oikeastaan juuri mitään suomalaisia hittejä kuin teidän fillarimatkojenne varusteluettelot. Kysyisinkin kyseiseen kärryyn liittyen seuraavia asioita: - Onko se toiminut hyvin ja ollut käytössä hyvä?

Ei ole ollut käytössä mitään valittamista. Ainut miinuspuoli on että kärry tietysti itsessään painaa vähän ja jos haluaa mahdollisimman kevyttä lastia niin pyörälaukuilla selviää kevyemmin mutta ajomukavuus yakin kanssa on ihan toista tasoa erityisesti kovissa alamäissä ja tuulessa.

- Osaatko verrata sen ominaisuuksia (ajaessa) kaksipyöräisiin kärryihin?

En ole kaksipyöräisiä kokeillut mutta tietääkseni yak on reilusti kevyempi kuin kaksipyöräiset enkä ole vielä tähän päivään mennessä keksinyt että miksi kärryssä pitäisi olla kaksi pyörää. Lidlin ja bilteman kaksipyöräiset eivät lupaa edes kantokykyä enempää kuin Yak, jonka reilu 30kg maksimi on jo ihan liikaa retkivarusteille . Jos ajattelee pyörä parkkeeraamista niin se tehdään yakin kanssa kääntämällä pyörä ja kärry linkkuun.

- Vääntääkö kärry vastaan tiukoissa käännöksissä (insinöörin ajattelun mukaan sen pitäisi tiukalla kääntösäteellä hiukan hangoitella vastaan)?

Ei väännä. Ihan neulansilmään nyt ei tietysti kannata tuhatta ja sataa ajaa. En ole kuitenkaan ajaessa vielä ongelmallista käännöstä tavannut ja tuolla on sentään huristeltu espanjan serpentiiniteilläkin.

- Mistä olet kärryn hankkinut (en ole löytänyt Suomesta edustusta / kauppaa (webissä BOB ilmoitti vain jonkun tanskalaisen firman))?

Kaikista helpoiten tuon saat tilaamalla bike2build.comista. Toimittavat suoraan kotiovelle eikä tule edes toimituskuluista extraa jos tilaa tarpeeksi paljon. Kannattaa ottaa sitten Yakin oma laukku mukaan. Se on täysin vedenpitävä ja erittäin kestävää kangasta. On ollut käytössä minulla myös melontaretkellä. Vastaavat laukut erikseen ostettuna maksavat n. 90 euroa.

Mitä mieltä olet Ibex-mallista. Mitä etua/haittaa siinä on mielestäsi Yak:iin?

En ole kokeillut mutta yak-kokemuksen perusteella väittäisin turhaksi rahastukseksi. Semmoiseen maastoon en peräkärryn kanssa menisi mistä yak ei jo kulkisi. Espanjassa tuli ajettua ties mitä kärrypolkua eikä tullut mieleenkään kaivata jousitusta kärryyn.

Suunnitelmissa on tehdä max.10pv pyöraretki. Etsiskelin netistä vaihtoehtoja polkypyörän peräkärryistä. Minulla ei ole sellaisista kokemusta. Aikoinaan pyöräilin paljon, jo 70-luvun puolessa välissä mm. kolmen viikon reissu Puolassa pohjoisesta etelään ja takaisin Monarkin retkipyörällä. Silloin piti olla kaikki mahdolliset varaosat ja työkalut mukana. Koska pyörä oli lastattu niin täyteen, että sitä tuskin enää tavarakuorman alta näki, niin rengas- ja pinnavaurioita tuli loppumatkalla päivittäin.Tänä päivänä kalusto on jo toista

Noin sitä meikäläinenkin aloitti retkipyöräilyn. Alussa oli käytössä crescentin retkipyörä ja siihen päälle lastasin kaiken. Olen kuitenkin sen verran minimalisti, että pyörä kesti vähäiset varusteeni ihan hyvin.

luokkaa. Olen ajatellut, että kärry saattaisi kuitenkin rasittaa pyörää vahemmän kuin lastaus laukkuihin ja tavaratelineelle. Sinulla on Bob Yak. Kuka sitä tuo maahan tai myy? Mitä muita varteenotettavia vaihtoehtoja mielestäsi on? Onko käsitystä kaksi-/yksipyöräisten kärryjen ominaisuus eroista. Entä kiinnitys satulaputkeen/takahaarukkaan. Onko kärryn omalla painolla merkitystä. Esimerkiksi Helkama myy edullista 2-pyöräistä, satulaputkeen kiinnitettävää 12kg kontti-kärryä. Siihen on helppo rakentaa ahkio-tyyppinen peite. Se käy myös yleiskärrynä vaikkapa mökillä.

Ei tuo tietääkseni kukaan yakkeja maahan. Maahantuoja lopetti juuri silloin kun tuota itse kaipasin ja tilasin omani hollannista www.bike2build.comista. Voin suositella tätä liikettä varauksetta. Peräkärry tulee muutamassa päivässä ilman lisäkuluja suoraan kotiovelle. Tilanne on nyt muuttunut ja nykyään joutuu maksamaan 20 euroa toimituksesta. Vastaavat myös nopeasti sähköpostiin jos tulee tarkempaa kysymistä.

Muita vaihtoehtoja on lidlistä/biltemasta saatava kaksipyöräinen jolla voi kuskata myös muksuja. Sitten olen nähnyt myös satulatolppaan kiinnitettävän kaksipyöräisen. Satulatolppaversio oli kuulemma tosi kiikkerä. Tuosta lidl/biltema-kärrystä en tiedä mitään mutta siitä kannattaa kysyä kokemuksia esim. sfnet.harrastus.fillarit-ryhmästä. En kuitenkaan usko että nuo kaksipyöräiset pärjäävät yakille uuten kuin ehkä kantokyvyn suhteen mutta yakiinkin voi lasta 30 kiloa mikä riittää ihan varmasti. Yak on puolet kevyempi kuin kaksipyöräiset. Suurin ero peräkärryn ja tavallisten fillarilaukkujen ja pyörän lastaamisen välillä on ajomukavuus. Kun laittaa kamat peräkärryyn niin pyörän painopiste pysyy alhaalla eivätkä ajo-ominaisuudet muutu. Peräkärryn kanssa pääsee kovaakin kyytiä mutta nopein on kuitenkin tavallinen pyörälaukkusysteemi koska kärry nostaa koko yhdistelmän painoa kuitenkin enemmän. 12kg konttikärry on jo aikamoinen lisälasti mukana mutta olen tällä hetkellä sitä mieltä että peräkärry on sen painonsa veroinen. Yak on kallis (300 euroa) mutta hyvä. Sinun on itse päätettävä haluatko sijoittaa kevyeen vai tyydytkö halvempaan ja raskaampaan kärryyn. Ihan varmasti retkeily onnistuu painavemmallakin ihan kivasti paitsi ehkä ihan jyrkimmissä ylämäissä voi irrota polkijasta muutama ylimääräinen ärräpää :)

Pyöräretkivarusteet

http://hazor.iki.fi/2005/bobyak/
© Tommi Lahtonen ()<http://hazor.iki.fi/>
2014-08-06 13:37:30