Japani 2007 - päiväkirja

Tässä Japanin reissun aikana tehdyt muistiinpanot kaikkien ihmeteltäväiksi.

Osaka 24.3.2007

Saavuimme aikataulussa Kansain lentokentäe. Emme kuitenkaan meinanneet päästä kentältä pois. Turisti-info ei tienny oikeastaan mitään muuta kuin, mistä ja milloin laivoja lähtee Beppuun. Juna ei ottanut pyöriä. Lentokentältä poisajaminen ei käynyt päinsä koska sillalla oli pyöräily kielletty eikä pyörien renkaissa ollut ilmaakaan. Tommin ottama pumppu ei oikein ottanut toimiakseen. Pitkällisen neuvottelun tuloksena saatiin lupa tunkea pyörät bussiin jos mahtuu. Hyvin mahtuivat koska purimme pyörät osiin. Linja-autoja pakkaamassa oli ihan oma miehitys. Ajoimme bussilla lähelle laivaterminaalia. Haimme renkaisiin ilmaan huoltoasemalta. Poikkesimme kauppaan ostoksille emmekä ymmärtäneet paljon mitään kaupan valikoimasta. Ostimme valikoiman valmiita lounaita. Uutta pumppua emme löytäneet emmekä kaasua mutta kirjakaupasta löytyi mapple ring ja 100 jenin kaupasta muuta pientä tarpeellista. Terminaalissa lippujen ostaminen oli vaikeaa, koska tiskillä ollut poika ei osannut sanaakaan englantia. Jälkiruoka (rice cake) oli erityisesti Tuomon mieleen. Automaatista ostettu vihreä juoma paljastui vihreäksi teeksi. Automaattipersikkajuoma oli hyvää. Laiva lähti ajallaan. Meille oli varattu futon-paikat huoneesta johon mahtui parisenkymmentä henkeä pötköttelemään. Huoneessa oli myös telkkari. Aivan vierestä löytyi myös laivan kylpy.

Beppu 25.3.2007

Saavuimme laivalla Beppuun. Ensimmäiseksi huoltoasemalta ilmaa renkaisiin. Asemalla oli pumppauspalvelu. Bensa-aseman pojat pistivät ilmaiseksi ilmaa renkaisiimme. Pumppu toimi hienosti. Ensin siihen säädettiin haluttu paine (asteikko riitti 7 bariin asti) jonka jälkeen se pläjäytti renkaaseen halutun paineen. Pienen pyöräilyn jälkeen löysimme turisti-infon mutta jouduimme odottamaan yhdeksään saakka sen aukeamista. Ajelimme hieman paikallista kauppakujaa edestakaisin odotellessamme. Ystävällinen yli 70-vuotias herra saapui yhdeksältä avaamaan infon. Hän yritti kärsivällisesti selvittää mistä saisimme tarvitsemamme kaasupullon mutta kielivaikeudet haittasivat hieman. Pitkällisen säädön jälkeen saimme vinkin paikasta josta saisi kaasua. Opettelimme suunnistamaan valokopion ja epämääräisen japanilaisen osoitejärjestelmän avulla. Löysimme lopulta oikean paikan mutta kaasupullo oli väärää sorttia. Oikeaakin kaasua olisi Beppusta löytynyt jos olisimme tienneet että Wide Mart on kauppa josta moista saa. Infossa ollut neuvojakaan ei tätä tiennyt. Kävimme hakemassa ruokaa ja tarpeita supermarketista. Pyöräilystä innostunut korealainen tyttö kävi juttelemassa ja vaihdeltiin osoitteita. Lopultakin pääsimme kunnolla matkaan. Ensimmäinen retkipyöräilyosuus kohdistui suoraan ylämäkeen. Pitkän nousun aikana pysähdyimme välillä vähentämään ajovaatteita, ihmettelemään läheisen vuoren huipulle kulkevaa köysirataa ja lopulta nousun huipulla pohdimme lähteäkkö kävelemään viereisen vuoren huipulle vaiko ei. Päädyimme pitämään pienen evästystauon ennen kuin laskeuduimme yufunin nurkalle. Teltalle löytyi paikka aivan tienposkesta ja junaratakin kulki aivan vierestä. Tommi ja Jani kävivät erillisellä ruuanhakumatkalla Yufunin keskustassa. Jouduimme matkalla kysymään tietä ja saimmekin vinkin oikeaan suuntaan vaikka neuvoja ei englantia osannutkaan. Kaupan nurkalla oli myös paikallinen myyjä kauppaamassa pikkupurtavaa ja kokeilimme jotain pientä varrasta. hyvää oli.

3:43 ja 44km.

Aso lähestyy 26.3.2007

Ihan ensimmäisenä eksyttiin väärälle tielle ja meinattiin päätyä Oitaan. Onneksi tajuttiin ajoissa ja päästiin kääntymään rauhalliselle sivutielle, joka kulki kohti Asoa. Ylämäkeä riitti taas vaikka kuinka paljon mutta nähtiin ensimmäinen temppeli. Saman tien varressa oli myös iso puutarha jossa oli myös temppeli. Puutarha oli ihan hieno vaikka ei vielä vihertänytkään. Samasta puutarhasta löytyi komea panoraamamaisemapaikka josta näki 360 astetta. Syömään poikettiin kalliihkoon tienvarsiravintolaan kun oikein muutakaan paikkaa ei löytynyt. Ensimmäinen todella rankka ylämäki (10%) ja sen varrella oli voimalaitos. Majapaikkaa ei meinannut löytyä. Hotelli löytyi, hostelli oli rempassa ja leirintäalue oli kiinni. Pujahdettiin omin luvin yöksi leirintäalueelle, joka oli syvässä jokilaaksossa.

3:59 ja 55,7km. Lämpötilat: 5/0. Päivällä 18 astetta

Aso 27.3.2007

Herättiin kuivaan aamuun, joka äkkiä muuttui sateeksi Vettä riittikin taivaalta koko päiväksi. Ajoimme melkein pelkkää alamäkeä Asoon saakka. Tuomon toisen pyörälaukun klipsit hajosivat. Viriteltiin väliaikaisesti koukuilla ja remmeillä. Koukut eivät kauaa pysyneet matkassa mutta remmiviritys riitti loppureissuksi. Löydettiin Asosta pyöräliike josta saatiin pumppu, sadesuojat Janin kengille ja korjautettiin Janin hajonnut klossi (joka hajosi pian uudelleen). Käytiin turisti-infossa nettaamassa ja hakemassa tietoja. Meidät neuvottiin Home Wide kauppaan josta löytyi kaasua ja makuualustat. Kävimme myös aidossa japanilaispaikassa syömässä. Majoituimme youth hosteliin jossa kokeiltiin ensimmäistä kertaa Sentoa. Tuomo meinasi tikahtua. Omasta nuudelisafkasta tuli liisteriä... Eka lämmin ateria.

1:59 / 33,9km. Lämpötila 5/7 ja 13.

Nakadake

Aamusta käveltiin Nakadakelle pitkä pätkä ylämäkeä. Matkalla ihailtiin aamu-utuista taikametsää ja sumuista Ason laaksoa. Turisteja oli paljon muitakin. Jutusteltiin vähäsen parin vanhan japanilaisherran kanssa. Kraateri oli ensin suljettu mutta pienen odottelun jälkeen päästiin haistelemaan rikkiä. Takaisin Hostellille mentiin bussilla. Matka laskutetaan vasta poisjäätäessä. Sisään tullessa saa lipun jossa lukee pysäkin nro ja tämän nro perusteella näkee koko ajan taululta paljonko joutuu maksamaan jos jää pois seuraavalla. Lähdettiin ajamaan Kumamoton suuntaan. Tuomo eksyi muusta porukasta ja hukattiin tunti odotteluun ja edestakaisin ajelun. Majapaikka löytyi baseball-kentän puiston takaa.

2:08, 44km. Lämpötila 10/12 ja 18

Fukuokan nurkalle 29.3.2007

Ajeltiin haipakkaa kohti fukuokaa. Koko matka alamäkeä ja hyvään myötätuuleen. Darzaifun jälkeen päätettiin etsiä karttaan merkitty leirintäalue. Paikka löytyi monta sataa metriä nousseen mään jälkeen. Ihan vieressä on jonkinsortin suojelualue jossa on jättipuita. Ehdittiin paikalle juuri ennen pimeää. Matkaa taittui peräti 120km ja aikaa meni 5:59.

5:59:30 / 120,5. Lämpötila:

Fukuoka 30.3.2007

Aamuvarhaisella ihasteltiin leirintälaueen vieressä olleita jättipuita. Laskettiin mäkeä alas Fukuokaan ossa ihmeteltiin isoja taloja ja tyttöjen sääriä. Tuomo osti mp3-sanelukoneen. Vaivalloisesti päästiin pois Fukuokasta. Matkalla maisteltiin ravintolassa Ramenia ja ostettiin kaupasta jätskit ja drugstoresta aurinkovoidetta.

4:05 / 64,8. Lämpötilat: 10 / 12 ja 19,5

Honshu 31.3.2007

Katseltiin merta ja mäntymetsää kun lähestyttiin Kitakyuhgya. Loppupätkä Mojiin asti olikin hirveätä teollisuusaluetta , liikennettä ja pakokaasuja. Mojissa oli komea silta ja retroollut turhan kallis joten palasimme mantereelle samalla lautalla millä tulimme. Poljimme automeren läpi Hiroshimaan peace memorial parkiin asti jossa tapasimme Lepen. Majoituttiin Hiroshima International Youth Hosteliin. Jokainen sai oman hotellitasoisen huoneen eikä silti maksanut kuin 3600 jeniä per hlö. Poikettiin päivälliselle ja jälkkärille keskustaan Lepen kanssa.

5/7 astetta.

Matsuyama 4.4.2007

Pyörittiin Hiroshima peace parkissa ja käyttiin A-Bombilla. Herätys poikkeuksellisesti vasta klo7. Käytiin 50 jenin atomimuseossa. Tuomo kävi yrittämässä konferenssitalon lasilaatikkoon suljettua pc:tä. 100+400 jeniä kunnon nettikahvilassa jossa olisi voinut jopa tilata ruokaa. Tommi ja Jani kävivät Tuomon netatessä syömässä nuudelisopat. Vesisateessa eksyttiin satamaan ajaessa. Japanilaissetä kertoi oikean sijainnin kartalla ja laivaan ehdittiin aivan viime tipassa. Piti maksaa vasta laivassa kun ennen emme ehtineet. Laiva kulki oikein komeassa saaristossa. Matsuyamassa siirryimme kapselihotelliin yöksi. Muuten hyvä paikka mutta oleskeluhuoneessa mölynneet ja tupakoineet herrat hieman häiritsivät. Hotellin pitäjä halusi että tuomme myös fillarit sisälle yöksi. Kapselissa nukkuminen oli ihan jees.

25km / 1:55

5.4.2007

Herättiin kapselihotellissa. Säädettiin ensimmäiseksi Janin etujarru hajalle. Onneksi lähihuoltsikalta löytyi vinkki oikeasta suunnasta josta löytyi paja ja sopiva kuusiokoloavain ja Janin pyörä saatiin kuntoon. Rannikkoa pitkin ajeltiin kohti Honshua. Ihasteltiin upeita siltoja Inland sean saaristossa. Jäätiin leirintäalueelle Tatarasillan nurkalle. Avulias japanilaissetä soitti omistajan paikalle ja saimme maksaa 1900 jeniä tyhjästä. Leirintäalueelta ei löytynyt mnas

16.4.2007 Tokio

Bussilla matka Tokioon. Matkalla ihmeteltiin pilvenpiirtäjiä. Kasatiin fillarit tokio stationilla ja navigoitiin Ikebukuroon. Liikenne ei ollut niin hirveä kuin oli odotettu. Majapaikan etsimiseen meni hetki mutta löytyi lopulta. Keem ja Lepe majoittuivat myös Ikebukuroon. Kävimme pourkalla illalla Akihabarassa hortoilemassa ja kaakaolla. Muut poikkesivat illan lopuksi vielä Shinjukuun.

17.4.2007

Hortoiltiin Yodobashissa ja muissa kameraliikkeissä. Matkaan tarttui ulkoilukaupasta uudet kiilat keemin telttaan. 100 jenin kaupasta pelikortit ym. tuomon kanssa kokeiltiin leivonnaisia. Tuomon valinta onnistui mutta Tommi valkkasi vihreän teen makuisen leivonnaisen. Tsekattiin myös Shinjuku päiväsaikaan. Lounaaksi poikkeuksellisesti intialaista: curry, valtaisa nanleipä ja mangolassi yhteensä vain 800.

18.4.2007

Pyyhällettiin aamuruuhkassa Tokion kalatorille joka on maailman suurin lajissaan. Samalta suunnalta Jani osti keittiöveitsen ja tuomo ja Tommi brunssitarpeiksi munakasrullan ja kalapihvejä ja -pötköjä. Käytiin myös kabukiteatterin nurkalla. Matka jatkui maisemareittiä pitkin kiemurrellen. Museum of emerging technology and science (miraikan) oli kohteena ja siellä hujahtikin koko iltapäivä. Käytiin päiväisellä lähimestassa ja nauratettiin kovasti paikan tyttöjä. Matka Miraikaniin kulki hienoa maisemajunareittiä pitkin.

19.4.2007

viimeinen päivä tokiossa. Aamupäivällä käytiin shoppaamassa viimeisiä tuliaisia. tutustuttiin maailman suurimpaan tavarataloon. Poikettiin myös varaamaan paikat seuraavan aamun limousinebusiin joka veisi meidät kamoinemme lentokentälle. Iltapäivällä treffattiin sho joka opastikin meitä koko päivän ajan. Ensimmäiseksi ajeltiin samalle suunnalle kuin oltiin edellispäivän jo oltu ja käytiin tokiolaisella piitsillä. Sho esitteli meille Kendoa. Matkaa jatkettiin laivalla asakusaan useiden komeiden siltojen alitse. Laivamatkalla sho piti teeseremonian meidän ja monen muun turistin viihdykkeeksi. Asakusassa ihmeteltiin myyntikojuja ja komeaa temppeliä. Kabuki oli täyteen buukattu joten siirryimme seuraamme oikein kunnollista teeseremoniaa. Pääsimme samaan paikkaan jossa sho itse kävi harjoittelemassa teeseremoniaa teeseremoniamestarin opissa. Paikalla oli pari oppilasta ja pääsimme seremoniaan mukaan. Mestari seurasi vierestä ja antoi oppilaalle tarvittaessa ohjeita. Hauskaa rupattelua koko porukan kanssa. Teeseremonian jälkeen siirryttiin korkeaan pilvenpiirtäjään 39. kerrokseen syömään shon ja hänen vaimonsa kera. Pöytään tilattiin juomista ja 10 erilaista sorttia vartaita ja salaattia sun muuta. hyvää oli ja mahat saatiin täyteen. lahjottiin sho suomituliaisilla ja saatiin itse lahjaksi japanilaiset huivit.

20.4.2007

Lentomatka kotiin. Ensimmäiseksi vääntäydyimme limousinebusilla lentokentälle. Pyörät oli purettu mutta eivät silti mahtuneet tavaratilaan Tuomon pyörää lukuunottamatta. Tommin ja Janin pyörä piti nostaa matkustamoon. Lentokentällä kasasimme pyörät lentokonekuntoon ja menimme etsimään finnairin tiskiä. Pahimmat odotukset toteutuivat ja japanilaiset hakivat paikalle ison puntarin ja punnitsivat kaikki tavaramme. Yhteensä painoa löytyi 82 kiloa ja tytön mukaan 69 kiloa oli maksimi (23 kiloa per hlö) joten ylipainoa oli rutkasti. Laiskoja kun olimme niin emme olleet pakanneet kaikkea painavaa käsimatkatavaraan kuten tulomatkalla ja nyt saimme kärsiä. Onneksi Janilla oli voucheri kymmenelle ylipainokilolle ja se riitti kuittaamaan ylimenevät. Saimme tavarat koneeseen ja pääsimme tuhlaamaan loppujenejä lentokentän kauppoihin.

http://hazor.iki.fi/2007/japani/japani.html
© Tommi Lahtonen ()https://hazor.iki.fi/
2009-01-12 17:44:29